piątek 22, Listopad, 2013

Atak Morsów

Mors Slawek VRMors – człowiek występuje stadnie w okolicach odkrytych zbiorników wodnych. Jego kontakt z wodą charakteryzuje się wzmożonym entuzjazmem i nadpobudliwością ruchową.
Kąpać mogą się praktycznie wszystkie osoby poza tymi mającymi problemy z sercem, gdyż jednym z objawów wejścia do zimnej wody jest wyraźnie przyspieszona akcja serca – okres przebywania w wodzie można porównać do krótkiego, ale bardzo intensywnego biegu.

Aby zostać morsem nie trzeba się wcześniej przygotowywać, wymagane jest jedynie przeciętnie
dobre zdrowie i pozbycie się strachu. Nawet bez uprzedniego hartowania ciała każda osoba
jest w stanie wejść do zimnej wody po uprzedniej rozgrzewce choćby na krótką chwilę i bez
negatywnych konsekwencji zdrowotnych.

Każdy szanujący się mors zabiera na kąpiel: ręcznik, strój kąpielowy, klapki, czapka, rękawiczki.
Warto też zabrać ze sobą termos z herbatą. Do kąpieli wybieramy miejsca sprawdzone i bezpieczne (morze, płytki brzeg jeziora). Najlepiej tez zaczynać z doświadczonymi morsami – jest to nie dość, że bezpieczniejsze to w grupie sprawia to jeszcze więcej przyjemności. Przed kąpielą podobnie jak przed poważniejszym treningiem powinno się być wypoczętym i w kilka godzin od ostatniego posiłku. Tego dnia nie powinno pić kawy, a poprzedniego także pić alkoholu.

KRK VR Zakrzo 1
Kąpiel należy poprzedzić typową kilkunastominutową rozgrzewką biegowo-gimnastyczną na
brzegu zbiornika – umiarkowanie intensywny bieg, a po nim ćwiczenia rozciągające, pajacyki,
przysiady itp. Powinniśmy rozgrzać organizm, ale tylko tak do ‘pierwszych potów’.
Bezpośrednio po rozgrzewce należy szybko rozebrać się do kąpielówek,wyłączyć głowe i ‚z automatu’ wejść do wody spokojnym, ale zdecydowanym krokiem. W rezultacie kontakt z wodą nie jest, aż tak straszny i z każdą sekunda jest coraz lepiej. Kąpiel raczej trwa od 1 do 5 minut ( ale także krócej jest OK).

karwow Pajak

Po wyjściuz wody dostajemy wzmożonego ataku endorfiny oraz ciekawe i przyjemne czucie na całym obszarze skóry. Po lekkim rozruszaniu druga sesja w wodzie to juz czysta przyjemność. Zaraz po zakończeniu należy wytrzeć się lub też pobiegać do czasu wyschnięcia. Mimo iż samopoczucie mamy bardzo dobre to jesteśmy dość wychłodzeniu – powinniśmy więc zadbać o to by nie marznąć na zewnątrz i szybko się ubrać, gdyż po chwili mogą skontnieć nam wszystkie palce i naprawdę ciężko będzie nam się samemu ubrać.

Korzyściami tych kąpieli jest utrzymanie ogólnej dobrej sprawności ciała i zdrowia, oraz
dostosowanie organizmu do chłodnej pory roku, a dokładnie :

  •  lepsza regulacja cieplna
  •  korzystne dostosowanie krążenia krwi
  •  zmniejszenie objawów astmy i schorzeń reumatycznych
  •  rodzaj odnowy biologicznej, przyspiesza regeneracje organizmu / gojenie kontuzji
  •  poprawa odporności organizmu
  •  lepsze ogólne samopoczucie

Morsowanie wiążę się też zawsze z aktywnością fizyczną tą w wodzie jak i w formie rozgrzewki
przed i po kąpieli. Jest to relaksująca forma spędzenia czasu w dobrym towarzystwie i
przyjemnych okolicznościach przyrody.

KRK VR Zakrzo 2

KRK VR Zakrzo 3KRK VR Zakrzo 4Mors Slawek VR

Pająk

Be the Master of your own Mind and Body

 Mrożone Warzywa -inny nasz tekst o dozananiach związanych z morsowaniem (Wegesport.pl)