niedziela 18, Grudzień, 2022

Joga dla biegaczy

Czy bieganie jest naturalne i zdrowe ? Powinno tak być, ale odpowiedź dzisiaj nie jest taka oczywista. Sami z doświadczenia wiemy, że czasem “dzięki bieganiu” łapiemy kontuzje. Dla człowieka ruch jest naturalny i zdrowy, ale powinien to być ruch bardzo różnorodny. W naszych czasach większość dnia głównie siedzimy lub wykonujemy inne monotonne dla ciała ruchy, a później zrywamy się i chcemy biegać, czasem nawet bardzo mocno.

Nasze ciało nie jest gotowe do takiego trybu i dlatego często się buntuję. Uzupełnianie treningu biegowego sensownym zestaw pozycji jogi (asan) może być zbawienne dla biegaczy. Inny wpływ na nas ma trening dynamiczny(bieganie), a inny statyczny jak joga, ale jedno i drugie się uzupełnia i powinno mieć na nas pozytywny wpływ.

Książka “Joga dla Biegaczy” (Christine Felstead) pokazuje jak można pracować nad zaniedbanymi partiami ciała oraz wyizolować i poprawić słabe ogniwa. Podoba mi się, że publikacja w bardzo praktyczny sposób pokazuje jak pracować z ciałem biegacza. Przedstawiono tu konkretne podejście do tematu z naciskiem na zrozumienie anatomicznych zależności. Pokazane jest jak dużo biegacz może czerpać z jogi. Nie tylko chodzi o rozciąganie, ale także inne ważne aspekty praktyki jogi jak mobilność, siła, koordynacja, prawidłowy oddech, spokój i świadomość ciała.

Wewnątrz książki znajdziemy działy poświęcone poszczególnym obszarom ciała, ale też wskazówki jak radzić sobie przy konkretnych dolegliwościach. Praktyczne i dobrze opisane zestawy ćwiczeń dla biegaczy, uzupełnione są zdjęciami i ilustracjami, To wszystko pomaga zrozumieć jak mądrze dołożyć jogę do treningu biegacza, żeby unikać kontuzji, poprawić wyniki i lepiej się regenerować. Czasem warto wskoczyć raz w tygodniu na matę zamiast klepać kolejne puste kilometry. Warto dodać, że zdrowy kręgosłup, poprawna sylwetka i dobre funkcjonujące ciało przydadzą się nie tylko biegaczom.

„Joga dla biegaczy”,Christine Felstead, wydawnictwo Vital, 2022

Pająk / Jogatorium

 

Dodaj komentarz